Intern klantenonderzoek op maatHoe effectief en klantgericht zijn de
afdelingen binnen uw organisatie?

interne klanttevredenheid

Interne klanttevredenheid meten

De kwaliteit van de dienstverlening aan de externe klant wordt voor een belangrijk deel intern bepaald. Voor de service die zij aan de klant verlenen zijn uw medewerkers immers mede afhankelijk van hun collega´s die ondersteunende diensten leveren. Zoals bijvoorbeeld ICT, Communicatie en HRM. Met een intern klantenonderzoek krijgt u inzicht in hoe deze afdelingen bijdragen aan de doelen van uw organisatie. Een soepel verlopende communicatie en samenwerking tussen afdelingen heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat. Inzicht in interne klanttevredenheid helpt u de effectiviteit, efficiëntie en klantgerichtheid van uw organisatie te optimaliseren.

 

Waarom een intern klantenonderzoek?

Er zijn goede argumenten voor een intern klantenonderzoek:

  • Inzicht in het functioneren van uw eigen organisatie: Een intern klanttevredenheidsonderzoek laat zien hoe de onderlinge communicatie en samenwerking tussen afdelingen verloopt en legt de knelpunten bloot.
  • Meer kwaliteitsgerichte medewerkers: Door het delen van de resultaten met uw medewerkers maakt u hen bewuster van de waarde die hun werk heeft voor de rest van de organisatie. Op basis van de uitkomsten kunt u doelstellingen formuleren en de prestaties van interne afdelingen daar in een volgende meting op toetsen.
  • Basis voor SLA's: Met name grote organisaties besteden bepaalde diensten nogal eens uit aan externe leveranciers, zoals bijvoorbeeld de schoonmaak. De onderzoeksuitkomsten kunnen gebruikt worden om Service Level Agreements op te stellen.
  • Succesvollere marketing: U leert de behoeften en verwachtingen van uw klanten beter kennen en kan daar uw marketingstrategie op aanpassen.
  • Minder ontevreden medewerkers: U neemt kennis van de ontevredenheid van uw medewerkers over bijvoorbeeld ICT-gerelateerde zaken, facilitaire diensten of het HR-beleid en kan daar direct actie op ondernemen.
  • Behoud van externe klanten: U krijgt inzicht in waar de interne organisatie verbeterd dient te worden om de serviceverlening aan de externe klant te optimaliseren. Dit heeft een positief effect op tevredenheid en loyaliteit van uw klanten.
  • U verbetert uw bedrijfsresultaat!

De voordelen

Voordelen van de Tevredenheidsnorm zijn:

  • een beproefde methode
  • flexibel maatwerk
  • benchmarkmogelijkheden
  • ondersteuning en advies van professionals
  • snelle rapportages
  • uitstekende prijs-/kwaliteitsverhouding